پایگاه خبری صنعت نما - خبر صنعت حمل و نقل
.
دوشنبه - ۵ فروردین - ۱۳۹۸
ساعت :

به گزارش صنعت نما، وزیر خزانه‌داری آمریکا می‌خواهد مجوز بوئینگ و ایرباس برای صدور هواپیما به ایران را “بررسی” کند. صحبت از میلیاردها دلار در میان است. این شرکت‌ها نگران لغو مجوزها و واگذار کردن میدان به رقبای روس، چینی یا کانادایی هستند.

درآمد‌های ترانزیتی در کشورهایی که موقعیت مناسبی از نظر وسعت و موقعیت ژئوپولوتیکی دارند، می‌تواند بخش قابل توجهی از تولید ناخالص ملی را به خود اختصاص دهد.

معاون دفتر ترانزیت و حمل‌ونقل بین‌المللی سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای با اشاره به موضوعاتی که در خصوص تاثیر متقابل بندر چابهار و گوادر مطرح می‌شود، گفت: متاسفانه بحث توسعه بندر گوادر پاکستان بیش از یک دهه است که نقل محافل سیاسی، اقتصادی، حمل‌و‌نقلی کشور بوده و به نظر می‌رسد تمامی هم ندارد.

وزیر راه و شهرسازی در جلسه مشترک با سرمایه‌گذاران بخش خصوصی در بندر امام خمینی گفت: پیام انتخابات ریاست جمهوری این دوره، نه به هر گونه تغییر و استمرار ثبات سیاسی و اقتصادی است.

قطار سریع‌السیرشرکت راه آهن دولتی ایتالیا در اطلاعیه ای از توسعه شبکه راه آهن سریع السیر در ایران خبر داد و اعلام کرد: راه آهن ایتالیا به عنوان پیمانکار عمومی به طراحی، ساخت، آزمایش و راه اندازی خطوط راه آهن تهران -همدان و قم - اراک می‌پردازد.

عربستان سعودی با همکاری کره جنوبی و دبی در نظر دارد بزرگترین کشتی سازی در خاورمیانه به ارزش پنج میلیارد و 200 میلیون دلار را بسازد.

اگرچه بحث واگذاری در راه‌آهن جمهوری اسلامی از حدود سال‌های 80 و 81 به صورت رسمی آغاز شد و ده سال به طول انجامید، اما این واگذاری‌ در بخش‌های مختلف همواره با اما و اگرهایی همراه بوده است. مساله این است که بازگشت سرمایه در حوزه حمل و نقل ریلی قابل مقایسه با دیگر صنایع نیست، به گونه‌ای که بازگشت اصل سرمایه در این صنعت نزدیک به 30 سال طول می‌کشد، یعنی نزدیک به عمر مفید یک واگن و یا یک لکوموتیو. به عبارتی به نظر می‌رسد فعالیت اقتصادی در این صنعت صرفه اقتصادی ندارد و تنها علتی که شرکت‌های خصوصی را کماکان در این صنعت نگه داشته است، تسهیلات ارزان‌قیمت برای خرید واگن یا لکوموتیو است که آن هم با فاصله گرفتن از مبدا زمانی دریافت این تسهیلات، حلاوت خود را از دست می‌دهد و در سال‌های آینده تنها بازار رقابت است که بازده واقعی سرمایه‌گذاری در این بخش را رقم می‌زند. علت این وضعیت را در دو مورد پایین بودن بهره‌وری و بالا بودن نرخ حق دسترسی می‌توان خلاصه کرد. در این بین، مشکلات لکوموتیوداران به دلیل انباشت مطالبات‌شان از سال 1394 بسیار سخت شده است که سرمایه‌گذاری‌های جدید در این حوزه را ناممکن کرده است. در این خصوص گفت‌وگویی با مجتبی لطفی مدیرعامل شرکت البرز نیرو انجام دادیم. وی معتقد است به غیر از کمبود نقدینگی به علت حمایت از واگن سازان داخلی تامین لکوموتیو و نوسازی آن به کندی پیش می رود. در ادامه این گفت و گو رامی‌خوانید:

معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت: دولت به دنبال تقویت هر چه بیشتر کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران است.

درباره ی صنعت نما

يك رسانه پويا و پيشرو مي‌تواند مطالبات فعالان صنعت و معدنکاران را نمايندگي و افكار عمومي را با جايگاه و پتانسيل‌هاي اين بخش آشنا سازد. در آن صورت مسئولان و تصميم‌گيران نيز متناسب با اين جايگاه عمل خواهند كرد.

 

"صنعت نما" مي‌خواهد چنين رسانه‌اي باشد؛

ارایه سريع و لحظه‌اي اخبار، جمع‌آوري خبر و تحليل آن ها و بررسي فرصت‌ها و چالش هاي پيش‌روي صنعت.

آخرین ویدئوها

عضویت در خبرنامه

کاربر گرامی برای اطلاع از آخرین خبرها و اخبار، در خبرنامه صنعت نما عضو شوید.