پایگاه خبری صنعت نما - خبر سوخت و انرژی
مدیر عامل شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی از الزام استفاده از کارت سوخت شخصی از تاریخ ۲۰ مردادماه خبر داد و گفت: این طرح را با هدف جلوگیری از سوءاستفاده و مقابله با قاچاق سوخت اجرایی خواهیم کرد.
مدیر کل دفتر پایش فراگیر سازمان محیط زیست از روند بهبود نسبی کیفیت گازوئیل توزیعی در کشور خبر داد و گفت: نتایج آنالیز سوخت نشان میدهد که در سال ۹۷ از بین ۳۶۴ نمونه گازوئیل برداشت شده از جایگاههای سوخت سراسر کشور، ۳۹ درصد نمونهها در حد مجاز، ۴۶ درصد در شرایط مناسب و ۱۵ درصد در وضعیت قرمز بوده است.
درحالی که از یک سو ۱۰ درصد نیروگاههای حرارتی ایران پا به سن گذاشته و دهه ۴۰،۵۰ و ۶۰ عمر خود را سپری میکنند و از سوی دیگر طی سه سال گذشته، ۲۰ هزار واحد جدید کلنگزنی شده که قرار است به تدریج در طول برنامه ششم و هفتم توسعه وارد مدار تولید برق شوند، وزارت نیرو به دلایل مختلف، همچنان برنامهای برای بازنشسته کردن واحدهای قدیمی ندارد.
رییس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی درباره دغدغه مردم در زمینه افزایش قیمت سوخت گفت: در حال حاضر و در فاز اول فقط بحث مدیریت سوخت مطرح است نه افزایش قیمت.
طبق اعلام شرکت ملی پالایش و پخش فرآوردههای نفتی، ثبتنام کارت سوخت المثنی از روز شنبه- سوم آذر- آغاز شده و تا ۲۴ آذرماه نیز ادامه دارد.
همراهی دولت و مجلس برای احیای کارت سوخت شتاب بیشتری گرفته است. البته تاکنون به صورت رسمی جزئیات این طرح از سوی مسئولان اعلام نشده است اما با کنار هم قرار دادن اظهارات آنان میتوان به چارچوب کلی از این طرح دست یافت.
قاچاق روزانه سوخت در کشور تا امروز بهمیزان ۱۰ تا ۲۰ میلیون لیتر در روز برآورد شده بود اما پایگاه اطلاعرسانی دولت با انتشار کلیپی کوتاه این آمار را بین ۲۰ تا ۴۰ میلیون لیتر اعلام کرد و همچنین دلایل مطرحشدن بحث سهمیهبندی بنزین را اعلام کرد.
حدس و گمانهای افزایش قیمت سوخت از زمانی که در بودجه سال ۱۳۹۷ به دولت اجازه داده شد قیمت بنزین را افزایش دهد، گوشه ذهن مردم نشست به طوریکه با اینکه بسیاری از مسئولان از وزیر نفت گرفته تا نمایندگان مجلس بارها بر عدم افزایش قیمت بنزین تاکید کرده اند، باز هم هربار شایعه افزایش قیمت یا دو نرخی شدن بنزین مردم را به صورت غیرعادی به پمپ بنزینها کشانده و در برخی نقاط کشور مردم از ترس گران شدن بنزین در پمپ بنزینها صف میکشند.