صنعت نما - ترانزیت و لجستیک
.
سه شنبه - ۳۰ آبان - ۱۳۹۶
ساعت :

صنعت نما - ترانزیت و لجستیک

نبود کامیون های یخچال دار برای حمل محموله های صادراتی فاسد شدنی از مهم ترین مشکلات فعالان بخش حمل و نقل بین المللی است. همچنین دو برابر بودن قیمت خرید این کامیون ها در مقایسه با ناوگان معمولی حمل و نقل کالا و مقرون به صرفه نبودن سرمایه گذاری بخش خصوصی در این زمینه، ضرورت مشارکت دولت برای اختصاص تسهیلات و کمک های بلاعوض برای تجهیز شرکت های حمل و نقل بین المللی به این امکان را بیش از پیش محسوس کرده است. با تحقق این امر حمل کالاهای صادراتی فاسد شدنی در منطقه از انحصار کامیون های ترکیه خارج می شود و زمینه های مساعدی برای اشتغال و درآمدزایی فعالان عرصه حمل و نقل ایجاد می شود. در این خصوص گفت و گویی با محمد عددیان یکی از پرسابقه ترین فعالان حوزه حمل و نقل کشور انجام دادیم. وی فعال بخش خصوصی حمل و نقل بین المللی و مدیرعامل شرکت اسکان برودت پارس است که به صورت حرفه ای در زمینه حمل و نقل یخچال دار فعال است. وی معتقد است نبود ناوگان یخچال دار مناسب، نبود امکان نوسازی و هزینه های سربار، این صنعت  را فلج کرده است و بازار را به رقبای منطقه ای واگذار کرده اند. در ادامه این گفت و گو را می خوانید.

مهم‌ترین دغدغه فعالان اقتصادی، ثبات و آرامشی است که باید در کشور حکمفرما باشد. از دیدگاه بخش‌خصوصی، در چهار سال گذشته شاید ثبات اقتصادی،‌ کنترل تورم و آرامش سیاسی محقق شد اما در حوزه بهبود فضای کسب‌ و کار و خروج از رکود اقتصادی راه زیادی در پیش داریم.  بعد از سقوط شدید قیمت نفت، کشورهایی که اقتصادشان وابسته به نفت بود دچار مشکلات زیادی شدند. کشورهایی که با استفاده از دوران طلایی قیمت نفت، ذخیره ارزی بالایی ایجاد کرده بودند، مثل کشورهای حاشیه خلیج‌فارس، کمتر با مشکل روبرو شدند. در مقابل، ایران که وابستگی شدید به درآمدهای نفتی داشت، ذخایر ارزی چندانی نداشت و با مشکلات زیاد و بحران اقتصادی روبه‌رو شد. دولت مردان راه حل بهبود شرایط اقتصادی کشور را توسعه تولید و افزایش صادرات می دانند که کلید آن در دست فعالان حوزه حمل و نقل است. بر کسی پوشیده نیست که راه رسیدن به فرایند توسعه اقتصادی تنها با صنعت حمل و نقل امکان پذیر است. بانك جهاني تاکيد دراد كه بخش حمل ونقل با هموار كردن امر مبادله وتجارت، موجبات رشد را هم در سطح ملي و هم درسطح جهاني فراهم مي آورد و زمينه هاي امكان دسترسي به رفاه و تسهيلات ملي را افزايش مي دهد. اما ماه ها و سال ها است که حمل و نقل کشور با مشکلات و مسائب مختلفی دست و پنجه ترم می کند. از جمله می توان به فرسودگی ناوگان، تغییر مکرر قوانین و مقررات اشاره کرد. در این بین حمل و نقل بین المللی و به خصوص ترانزیت سوخت کشور با مشکلات عجیب و پیچیده ای دست به گریبان هستند که نتیجه آن کاهش درآمد ارزی کشور و از دست دادن بازار رقابتی به کشوری مانند ترکیه است. با افزایش جهانی قیمت نفت و نا امنی عراق و سوریه بخشی از نفت عراق از طریق ایران به بندرعباس ترانزیت و از آن جا به دیگر کشور ها صادر می شد. هم برای ساکنان محلی و هم فعالان حوزه حمل و نقل بین المللی فرصت مناسبی بود تا کسب درآمد و برای کشور ارز آوری کنند. اما آن دوران طلایی چندان دوام نداشت. در این خصوص با بهرام دلاوری مدیرعامل شرکت دالاهو ترابر و رییس کارگروه ترانزیت فرآورده های نفتی انجمن ترانزیت سوخت به گفت و گو نشستیم. او از لابی گری دلالان نفتی نالان بود. قرار بود در این نشست چندین شرکت که در زمینه ترانزیت سوخت فعال هستند و به شکل های مختلف فعالیت آن ها با لابی گری دلالان به تعطیلی کشیده شده است به گفت و گو بنشینیم که برخی از آن ها سرخورده از زندگی و نا امید به آینده در این نشست شرکت نکردند. در این بین مسعود خیر خواه مدیرعامل شرکت آهو پارا و ارس کیهان تلفنی با ما به گفت و گو نشست و سعید صیادی مدیر عامل شرکت شاهو ترابر پارس خود را در میانه های گفت و گو رساند تا درد دل کند. این گفت و گو را در ادامه می خوانید.

حمل ‌و نقل تورم‌ساز

هنگامی که اقدام به خرید کالایی می‌کنیم، اعم از کالاهای ضروری یا لوکس، لوازم خانه یا لباس، کمتر اتفاق می‌افتد به مسیری فکر کنیم که این کالا طی کرده تا به دست ما برسد، در حالی که همین مسیر می‌تواند در قیمت نهایی جنس تاثیر به‌سزایی داشته باشد‌.

براساس گزارش سال 2017 مجله Logistics Management  درخصوص  «حقوق و دستمزدهای مشاغل لجستیکی در جهان» که بخشی از آن در پنجمین شماره مجله لجستیک (فروردین و اردیبهشت 96) منتشر شد؛ برخی از مهمترین یافته‌های این پیمایش به شرح زیر است:

براساس مطالعات صورت گرفته توسط بانک جهانی، بهبود و ارتقای عملكرد لجستيک بهعنوان یكی از

اهداف مهم توسعه، طی ساليان اخير، مطرح شده است؛ چراکه لجستيک تأثير بسزایی بر فعاليتهای

اقتصادی کشورها دارد. نتایج بررسیهای بانک جهانی طی سالهای 2007 ، 2010 و 2012 حكایت از

این دارد که از ميان کشورهای با درآمد سرانه همسطح، آن کشورهایی که عملكرد لجستيكی بهتری

داشتهاند، از یک درصد رشد بيشتر در توليد ناخالص داخلی ) GDP ( و دو درصد رشد بيشتر در تجارت

برخوردار شده اند. لذا در این تحقيق به بررسی ضرورت ایجاد مراکز و هاب لجستيكی پرداخته شده

است.

جلسه معرفی بندر ترابزون (ALPORT) ترکیه با حضور فعالان بخش حمل و نقل، لجستیک و بازرگانان ایرانی و ترکیه ای در محل فدراسیون حمل و نقل و لجستیک ایران برگزار شد.

در طول دو دهه گذشته مفهوم زنجیره تامین، لجستیک و صنعت حمل و نقل به­شكلی فزاينده در حال تحول و تکوین بوده است. به­طور کلی روند ساختاری این فرآیند را می‌توان ، تغيير از باربري­ سنتي جاده­ای، به مفهوم لجستيك ومديريت زنجيره عرضه در اقتصاد کشورهای توسعه­يافته مانند کشورهای اروپای غربی تعريف نمود.

لجستیک کالا ، به فـرآيند مديـريت استـراتژيک جابه جـايي و انبـارش مـواد، قطعـات و محصـول تکميل‌ شـده، که از مبدا، یعنی از تامين‌ کنندگـان، تا داخل سـازمان، شـروع شده، و در انتها، به مصرف‌کننده‌ نهايي مي‌ رسد، گفته می‌شود. به‌ عبارت ديگر، « لجستيک »، شامل مديريت جريان فيزيکي كالا، از تامين‌ کننده‌ ها تا نقاط مصرف (خطوط تولید)، مکان‌ يابي کارخانه‌ ها و انبارها، تعيين سطـوح موجـودي قطعـات، مديـريت مـواد، و سيستم‌ هاي اطلاعاتي است.

قرارداد بین‌المللی فقط خوش‌وبش نیست! باید بداخلاقی‌های سیاسی طرف مقابل توافقنامه‌ها پیش‌بینی شود تا یک شبه با تصمیمات آنی مواجه نشویم.

لغو تحریم‌های بین‌المللی موجب شد تا ایران برای بازپس‌گیری سهم خود در ناوگان حمل و نقل هوایی منطقه خیز بردارد. مذاکره با غول‌های هواپیماساز جهان از یکسو و رفع چالش‌های حقوقی و مالی برای سفارش خرید از سوی دیگر، از جمله اقداماتی است که ایران در این مدت صورت داده تا بتواند ناوگان فرسوده حمل و نقل هوایی کشور را بازسازی و نوسازی کند.

درباره ی صنعت نما

يك رسانه پويا و پيشرو مي‌تواند مطالبات فعالان صنعت و معدنکاران را نمايندگي و افكار عمومي را با جايگاه و پتانسيل‌هاي اين بخش آشنا سازد. در آن صورت مسئولان و تصميم‌گيران نيز متناسب با اين جايگاه عمل خواهند كرد.

 

"صنعت نما" مي‌خواهد چنين رسانه‌اي باشد؛

ارایه سريع و لحظه‌اي اخبار، جمع‌آوري اطلاعات و تحليل آنها و بررسي فرصت‌ها و چالش هاي پيش‌روي صنعت.

آخرین ویدئوها

عضویت در خبرنامه

کاربر گرامی برای اطلاع از آخرین مطالب سایت، در خبرنامه فارس نیوز عضو شوید.