صنعت نما - ریلی
.
سه شنبه - ۳ مرداد - ۱۳۹۶
ساعت :

صنعت نما - ریلی

‌استفاده‌ از راه آهن به منظور ‌حمل‌ و نقل‌ بار و مسافر در مسافت‌های‌ طولانی با مزایایی همچون ظرفیت‌ انبوه، مصرف‌ انرژی‌ و آلودگی‌ کم، نرخ‌ کرایه‌ پایین‌ و ایمنی بالا‌ نسبت‌ به‌ سایر شقوق حمل‌ و نقل‌، به عنوان یک وسیله ایمن و با صرفه ارتباطی شناخته می شود.

میزگردی در دفتر صنعت و اقتصاد ایالت باواریای آلمان در تهران برگزار شد تا فعالاو مدیران ریلی ایرانی جمع شوند و نشستی تخصصی با مدیران شرکت RIBE داشته باشند. 

بر اساس قرارداد همکاری امروز در تهران، تا نیمه نخست مرداد امسال راه آهن ایران و افغانستان به یکدیگر متصل خواهند شد.

برقی کردن راه آهن فوایدی چون آلودگی کمتر، ظرفیت و سرعت بالاتر دارد به همین جهت تا سال 1404 قرار است 6000 کیلومتر راه آهن برقی در کشور احداث شود. بخش حمل و نقل، یکی از بزرگترین مصرف کنندگان فرآورده های نفتی و سهم ۴۰ درصدی در مصرف انرژی دارد. کاهش آلودگی هوا، کاهش مصرف سوخت و بالا بودن ایمنی راه هایی ریلی برقی باعث شده تا برقی کردن سیستم ریلی، مورد توجه مسئولان کشور قرار بگیرد. تغییر راه آهن سنتی به راه آهن مدرن و برقی به علاوه باعث بازدهی بیشتر و سود کلان نهایی برای کشور خواهد شد.

هفته آینده مدیران شرکت RIBE آلمان به ایران سفر می کنند تا با فعالان ریلی ایران برای توسعه این صنعت در کشور مذاکره کنند.

با تاکید همه جانبه مسولین کشور بر اهمیت رشد و توسعه حمل و نقل ریلی, ظرفیت های قانونی خوبی برای بخش ریلی ایجاد شده است اما به نظر می رسد به منظور بالفعل نمودن این ظرفیت ها لازم است تا اقدامات موثرتری توسط متولیان امر صورت گیرد. در این جا و مطالب آتی پایگاه خبری تحلیلی صنعت نما به این موارد می پردازد.

اگر چه در حال‌حاضر سرمایه‌گذاری در بخش حمل‌ونقل ریلی به گونه‌ای است که سود مستقیمش از سود بانکی مدت‌دار کمتر است اما دو مصوبه مهم دولت در برنامه ششم عدم توازن فعلی در این بخش را برعکس می کند.

برقي‌سازي خط آهن تهران ـ مشهد در دو خط زوج و فرد به طول ۲ هزار كيلومتر در چهار سال اجرا خواهد شد و عمليات اجرايي اين پروژه در قطعه اول بين مشهد تا نيشابور از هفته آينده آغاز خواهد شد.

قطار سریع‌السیرشرکت راه آهن دولتی ایتالیا در اطلاعیه ای از توسعه شبکه راه آهن سریع السیر در ایران خبر داد و اعلام کرد: راه آهن ایتالیا به عنوان پیمانکار عمومی به طراحی، ساخت، آزمایش و راه اندازی خطوط راه آهن تهران -همدان و قم - اراک می‌پردازد.

اگرچه بحث واگذاری در راه‌آهن جمهوری اسلامی از حدود سال‌های 80 و 81 به صورت رسمی آغاز شد و ده سال به طول انجامید، اما این واگذاری‌ در بخش‌های مختلف همواره با اما و اگرهایی همراه بوده است. مساله این است که بازگشت سرمایه در حوزه حمل و نقل ریلی قابل مقایسه با دیگر صنایع نیست، به گونه‌ای که بازگشت اصل سرمایه در این صنعت نزدیک به 30 سال طول می‌کشد، یعنی نزدیک به عمر مفید یک واگن و یا یک لکوموتیو. به عبارتی به نظر می‌رسد فعالیت اقتصادی در این صنعت صرفه اقتصادی ندارد و تنها علتی که شرکت‌های خصوصی را کماکان در این صنعت نگه داشته است، تسهیلات ارزان‌قیمت برای خرید واگن یا لکوموتیو است که آن هم با فاصله گرفتن از مبدا زمانی دریافت این تسهیلات، حلاوت خود را از دست می‌دهد و در سال‌های آینده تنها بازار رقابت است که بازده واقعی سرمایه‌گذاری در این بخش را رقم می‌زند. علت این وضعیت را در دو مورد پایین بودن بهره‌وری و بالا بودن نرخ حق دسترسی می‌توان خلاصه کرد. در این بین، مشکلات لکوموتیوداران به دلیل انباشت مطالبات‌شان از سال 1394 بسیار سخت شده است که سرمایه‌گذاری‌های جدید در این حوزه را ناممکن کرده است. در این خصوص گفت‌وگویی با مجتبی لطفی مدیرعامل شرکت البرز نیرو انجام دادیم. وی معتقد است به غیر از کمبود نقدینگی به علت حمایت از واگن سازان داخلی تامین لکوموتیو و نوسازی آن به کندی پیش می رود. در ادامه این گفت و گو رامی‌خوانید:

درباره ی صنعت نما

يك رسانه پويا و پيشرو مي‌تواند مطالبات فعالان صنعت و معدنکاران را نمايندگي و افكار عمومي را با جايگاه و پتانسيل‌هاي اين بخش آشنا سازد. در آن صورت مسئولان و تصميم‌گيران نيز متناسب با اين جايگاه عمل خواهند كرد.

 

"صنعت نما" مي‌خواهد چنين رسانه‌اي باشد؛

ارایه سريع و لحظه‌اي اخبار، جمع‌آوري اطلاعات و تحليل آنها و بررسي فرصت‌ها و چالش هاي پيش‌روي صنعت.

آخرین ویدئوها

عضویت در خبرنامه

کاربر گرامی برای اطلاع از آخرین مطالب سایت، در خبرنامه فارس نیوز عضو شوید.