صنعت نما - صنعت حمل و نقل |#c874a5
.
پنجشنبه - ۲ آذر - ۱۳۹۶
ساعت :

جلسه مجمع عمومی شرکت ساخت، ویژه بررسی بودجه و اهداف سال 97 برگزار شد.

هم‌اکنون راه‌آهن تلاش می‌کند تا طرح تغییر کاربری به یک هولدینگ کمپانی را از مسیر قانونی‌اش پیگیری کند. برخی نگران‌اند که ممکن است محدوده بخش خصوصی با تهدیدهایی مواجه شود، ما در حوزه دولت هم نگرانی‌هایی داریم که بخشی از تصمیم‌گیری‌هایی که در حوزه راه‌آهن انجام می‌شود به بیرون منتقل شود؛ اما وقتی شرکتی (رولَند برگر) مستقیماً ذی‌نفع نیست و فقط به دنبال مدلی است که متناسب با مقررات کلان ایران یک روند روبه بهبود را داشته باشد ما نیز آن را می‌پذیریم.

به گزارش صنعت نما، رحمت الله مهابادی در نشست خبری صبح امروز با اشاره به حواشی که اخیرا از سوی برخی از رسانه‌ها برای قراردادهای خرید هواپیماهای فلایت چک انجام شد برخی از رسانه‌ها ناآگاهانه و به صورت غیرحرفه‌ای به این موضوع پرداختند و شاهد بداخلاقی‌ها و پرداخت‌های غیرمنصفانه به این موضوع بودیم.

مدیرعامل شرکت فرودگاه‌هاو ناوبری هوایی ایران با بیان اینکه با توجه به حساسیت بسیار بالا در این زمینه این قراردادها باید در فضای آرام و بدون تنش انجام شود، گفت: قرارداد خرید اولین فلایت چک در دوران تحریم‌ها انجام شد و متاسفانه اسناد محرمانه این قرارداد توسط عده‌ای از واسطه‌گران منتشر شد که آن را یک توطئه می‌دانم.

وی افزود: نگران آن بودیم که با انتشار اسناد محرمانه قرارداد، هواپیمای فلایت چک که یکی از مهمترین تجهیزات برای وارسی و بررسی ایمنی فرودگاه‌ها است را به ایران تحویل ندهند.

مهابادی با بیان اینکه اما قرارداد خرید دومین هواپیمای فلایت چک پس از تحریم‌ها و در قالب مناقصه انجام شد، گفت:‌ در آن زمان می‌توانستیم خرید دومین هواپیمای فلایت چک را در قالب مناقصه تهیه کنیم و طبق قرارداد باید در بازه زمانی هشت تا 12 ماه هواپیمای فلایت چک دوم تحویل داده شود.

مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران همچنین با اشاره به توسعه تجهیزات فرودگاهی و ناوبری هوایی در سطح فرودگاه‌های کشور اظهار داشت: در سه سال گذشته در تمام حوزه‌های هوانوردی شاهد تحولات جدی  در زیرساخت‌ها بودیم و به همین دلیل ترافیک هوایی کشورمان افزایش پیدا کرد.

وی افزود: دیگر مانند سال‌های گذشته شاهد قطعی مکرر فرکانس‌ها نیستیم و سامانه‌های کمک ناوبری و تجهیزات بسیار متعددی در سطح فرودگاه‌های کشور نصب شده است.

وی افزود: 15 هزار کیلومتر راه هوایی جدید تنها بخشی از اقدامات ما در حوزه هوانوردی است و در حال حاضر دیگر شاهد مسیرهای دوطرفه در مسیرهای اصلی بین المللی نیستیم و چهار راه موازی این مسیرها را مورد بهره‌برداری قرار داده‌ایم.

مهابادی ادامه داد:‌ تمام این اقدامات ما منجر به افزایش ایمنی پروازها  شده که مورد تقدیر فیکائو قرار گرفته‌ایم.

وی ادامه داد: پیش از این اتحادیه بین المللی فرودگاه‌ها، فرودگاه شهید رجایی مشهد را مورد ارزیابی قرار می‌داد و رتبه بندی می‌شد و به زودی فرودگاه مهرآباد هم مورد ارزیابی اتحادیه بین المللی فرودگاه‌ها قرار می‌گیرد.

مهابادی از بهره‌برداری هزار میلیارد تومان پروژه در سطح فرودگاه‌ها خبر داد و گفت: 125 پروژه توسعه مطالعه‌ای در حال انجام است.

مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران با اشاره به پروژه نصب 250 میلیون دلار تجهیزات فرودگاهی اظهار داشت: بخش هوانوردی کشورمان از زمانی که لانه جاسوسی تسخیر شد مشمول تحریم‌ها قرار گرفت و نوسازی حوزه ناوبری هوایی بسیار سخت بوده است.

وی ادامه داد: یکی از مهم‌ترین امکانات در فرودگاه‌ها توانایی برقراری ارتباطات کلامی بین خلبان و واحدهای مختلف در فرودگاه است که سال‌های قبل از برجام این حوزه دچار بیشترین آسیب شده بود که خوشبختانه در حال حاضر توانسته‌ایم سامانه‌های به روز و متعدد را در این حوزه وارد فرودگاه‌ها کنیم.

وی با بیان اینکه به زودی سیستم سوئیچینگ مهرآباد که دچار مشکل جدی شده بود به زودی نصب می‌شود، گفت: پیش از این شاهد قطعی خدمات راداری متواتر حتی تا 45 روز هم بوده‌ایم که خوشبختانه این مشکلات مرتفع شده است.

مهابادی با بیان اینکه در حال حاضر مهم‌ترین اقدامات ما  در افزایش تجهیزات فرودگاهی ورود سامانه‌های نویگیشن است که در حال نوسازی این سامانه‌ها هستیم.

مدیرعامل شرکت فرودگاه‌های کشور با بیان اینکه مهم‌ترین مانع برای نوسازی این تجهیزات، منابع مالی بوده است، گفت: در تلاش هستیم از طریق فاینانس و مذاکرات با کشورهای خارجی این موانع را برطرف سازیم.

 

*پویا مهرابی

 

پایان خبر/

به دنبال رشد شدید مبادلات در تمام مناطق اصلی تجاری جهان، جابه‌جایی کانتینری در سال 2017 بیش از 6 درصد رشد داشته است.

در 6 ماهه نخست سال 96، یک میلیون و هشت هزار تن انواع کالا از مرزهای زمینی وارد و 3 میلیون و 171 هزار تن کالا صادر شده است.  طبق این آمار واردات و صادرات زمینی به ترتیب 12 و 2 درصد افزایش داشته است.

نوسان نرخ ارز دشوارهایی را برای صنعت کشتیرانی ایجاد کرده است. اما فکر می‌کنم این تغییرات ناشی از اتفاقات اخیر جهانی است و احتمالا رفع خواهد شد.

نبود کامیون های یخچال دار برای حمل محموله های صادراتی فاسد شدنی از مهم ترین مشکلات فعالان بخش حمل و نقل بین المللی است. همچنین دو برابر بودن قیمت خرید این کامیون ها در مقایسه با ناوگان معمولی حمل و نقل کالا و مقرون به صرفه نبودن سرمایه گذاری بخش خصوصی در این زمینه، ضرورت مشارکت دولت برای اختصاص تسهیلات و کمک های بلاعوض برای تجهیز شرکت های حمل و نقل بین المللی به این امکان را بیش از پیش محسوس کرده است. با تحقق این امر حمل کالاهای صادراتی فاسد شدنی در منطقه از انحصار کامیون های ترکیه خارج می شود و زمینه های مساعدی برای اشتغال و درآمدزایی فعالان عرصه حمل و نقل ایجاد می شود. در این خصوص گفت و گویی با محمد عددیان یکی از پرسابقه ترین فعالان حوزه حمل و نقل کشور انجام دادیم. وی فعال بخش خصوصی حمل و نقل بین المللی و مدیرعامل شرکت اسکان برودت پارس است که به صورت حرفه ای در زمینه حمل و نقل یخچال دار فعال است. وی معتقد است نبود ناوگان یخچال دار مناسب، نبود امکان نوسازی و هزینه های سربار، این صنعت  را فلج کرده است و بازار را به رقبای منطقه ای واگذار کرده اند. در ادامه این گفت و گو را می خوانید.

مهم‌ترین دغدغه فعالان اقتصادی، ثبات و آرامشی است که باید در کشور حکمفرما باشد. از دیدگاه بخش‌خصوصی، در چهار سال گذشته شاید ثبات اقتصادی،‌ کنترل تورم و آرامش سیاسی محقق شد اما در حوزه بهبود فضای کسب‌ و کار و خروج از رکود اقتصادی راه زیادی در پیش داریم.  بعد از سقوط شدید قیمت نفت، کشورهایی که اقتصادشان وابسته به نفت بود دچار مشکلات زیادی شدند. کشورهایی که با استفاده از دوران طلایی قیمت نفت، ذخیره ارزی بالایی ایجاد کرده بودند، مثل کشورهای حاشیه خلیج‌فارس، کمتر با مشکل روبرو شدند. در مقابل، ایران که وابستگی شدید به درآمدهای نفتی داشت، ذخایر ارزی چندانی نداشت و با مشکلات زیاد و بحران اقتصادی روبه‌رو شد. دولت مردان راه حل بهبود شرایط اقتصادی کشور را توسعه تولید و افزایش صادرات می دانند که کلید آن در دست فعالان حوزه حمل و نقل است. بر کسی پوشیده نیست که راه رسیدن به فرایند توسعه اقتصادی تنها با صنعت حمل و نقل امکان پذیر است. بانك جهاني تاکيد دراد كه بخش حمل ونقل با هموار كردن امر مبادله وتجارت، موجبات رشد را هم در سطح ملي و هم درسطح جهاني فراهم مي آورد و زمينه هاي امكان دسترسي به رفاه و تسهيلات ملي را افزايش مي دهد. اما ماه ها و سال ها است که حمل و نقل کشور با مشکلات و مسائب مختلفی دست و پنجه ترم می کند. از جمله می توان به فرسودگی ناوگان، تغییر مکرر قوانین و مقررات اشاره کرد. در این بین حمل و نقل بین المللی و به خصوص ترانزیت سوخت کشور با مشکلات عجیب و پیچیده ای دست به گریبان هستند که نتیجه آن کاهش درآمد ارزی کشور و از دست دادن بازار رقابتی به کشوری مانند ترکیه است. با افزایش جهانی قیمت نفت و نا امنی عراق و سوریه بخشی از نفت عراق از طریق ایران به بندرعباس ترانزیت و از آن جا به دیگر کشور ها صادر می شد. هم برای ساکنان محلی و هم فعالان حوزه حمل و نقل بین المللی فرصت مناسبی بود تا کسب درآمد و برای کشور ارز آوری کنند. اما آن دوران طلایی چندان دوام نداشت. در این خصوص با بهرام دلاوری مدیرعامل شرکت دالاهو ترابر و رییس کارگروه ترانزیت فرآورده های نفتی انجمن ترانزیت سوخت به گفت و گو نشستیم. او از لابی گری دلالان نفتی نالان بود. قرار بود در این نشست چندین شرکت که در زمینه ترانزیت سوخت فعال هستند و به شکل های مختلف فعالیت آن ها با لابی گری دلالان به تعطیلی کشیده شده است به گفت و گو بنشینیم که برخی از آن ها سرخورده از زندگی و نا امید به آینده در این نشست شرکت نکردند. در این بین مسعود خیر خواه مدیرعامل شرکت آهو پارا و ارس کیهان تلفنی با ما به گفت و گو نشست و سعید صیادی مدیر عامل شرکت شاهو ترابر پارس خود را در میانه های گفت و گو رساند تا درد دل کند. این گفت و گو را در ادامه می خوانید.

سید مصطفی داودی با حکم مدیرعامل شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران به عنوان معاون سیر و حرکت این شرکت منصوب شد.

برای تدوین یک نقشه راه اصولی در حوزه ایمنی جاده‌های کشور، ابتدا باید یک برنامه راهبردی برای حمل‌و‌نقل هوشمند در کشور تدوین شود. به عبارت دیگر نیاز به یک ITS Strategic Plan داریم که باید براساس اهداف عالیه و اسناد بالادستی مرتبط در کشور تدوین شود.

درباره ی صنعت نما

يك رسانه پويا و پيشرو مي‌تواند مطالبات فعالان صنعت و معدنکاران را نمايندگي و افكار عمومي را با جايگاه و پتانسيل‌هاي اين بخش آشنا سازد. در آن صورت مسئولان و تصميم‌گيران نيز متناسب با اين جايگاه عمل خواهند كرد.

 

"صنعت نما" مي‌خواهد چنين رسانه‌اي باشد؛

ارایه سريع و لحظه‌اي اخبار، جمع‌آوري اطلاعات و تحليل آنها و بررسي فرصت‌ها و چالش هاي پيش‌روي صنعت.

آخرین ویدئوها

عضویت در خبرنامه

کاربر گرامی برای اطلاع از آخرین مطالب سایت، در خبرنامه فارس نیوز عضو شوید.